Study on Perspectives Regarding Deposit on Open Access Repositories in the Context of Public Universities in the Central-Eastern Region of Argentina

Authors

  • Patricia Silvana San Martín Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación -IRICE- (CONICET-UNR)
  • Paola Carolina Bongiovani Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario (UNR)
  • Ana Casali Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura. Universidad Nacional de Rosario (UNR)
  • Claudia Deco Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura. Universidad Nacional de Rosario (UNR)

DOI:

https://doi.org/10.22230/src.2015v6n1a145

Keywords:

Higher Education, Open Access Repositories, Educational Digital Objects, DSpace, Professors-Researchers

Abstract

This article presents the results of a survey and qualitative study of needs and practices of open access scholarly works dissemination.The survey and study focused on different issues related to usability, navigation, and accessibility of institutional repositories, which have guided the design of an experimental prototype in the context of a regional project that joins three universities in Argentina. In such academic practices, the teaching community offers various types of production and simultaneous application areas for digital objects. Thus, there is a technological requirement to enable users to carry out their self-archiving process of different objects, in a user-friendly way, allowing them to upload these objects in various collections. A prototype was implemented and tested in order to obtain an initial assessment of the proposed model.

L’article présente les résultats d’un sondage et d’un diagnostic qualitative sur les besoins et les pratiques de publication en accès libre. Il fait le point sur différents problèmes d’utilisabilité, de navigation et d’accessibilité rencontrés dans les archives institutionnels qui ont motivé la conception d’un prototype expérimental dans le cadre d’un projet regroupant trois universités en Argentine. Dans ces pratiques académiques, la communauté d’enseignants propose des types de production diverses et des champs d’application simultanés pour un même objet numérique. Il y a donc un besoin technologique pour l’enseignant-chercheur d’auto-archivage et de description de son objet numérique à travers une interface conviviale qui prenne en charge les champs d’application simultanés. La mise en place et le test du prototype permettront une
première évaluation du modèle proposé.

Author Biographies

Patricia Silvana San Martín, Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación -IRICE- (CONICET-UNR)

Director of the Dynamic Hypermedia Devices Program at Rosario Institute of Research in Education Sciences -IRICE- (CONICET: National Scientific and Technical Research Council-UNR: National University of Rosario). Professor at the UNR.

Paola Carolina Bongiovani, Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario (UNR)

Professor and Researcher at College of Humanities and Arts, National University of Rosario (UNR)

Ana Casali, Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura. Universidad Nacional de Rosario (UNR)

Head of the Computer Science Department, Professor at the
UNR and researcher at Centro Internacional Franco Argentino de Ciencias de la Información y de Sistemas -CIFASIS- (CONICET-UNR-AMU)

Claudia Deco, Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura. Universidad Nacional de Rosario (UNR)

Researcher and Professor of Databases at Universidad Nacional de Rosario

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Published

2015-01-22

Issue

Section

Articles