Creating On Method: Translating Scholarly Research on Methods

Authors

  • Mary Elizabeth Luka University of Toronto https://orcid.org/0000-0002-7763-9633
  • Annette Markham RMIT University, Australia
  • Laine Rettmer Rhode Island School of Design, United States
  • Andrea Merkx Pratt School of Design, United States

DOI:

https://doi.org/10.22230/src.2022v13n2a431

Abstract

On Method is a collaborative knowledge-translation project that combines critical pedagogy with arts and independent-filmmaking production strategies to develop compelling video content for researchers. In this article, the authors analyze four key principles of research translation contributing to the successful creation of On Method, a nine-episode video textbook that explores key concepts and approaches in qualitative methods. The principles include how to assemble a strong team; how iteration works in this context; the collaborative nature of the process; and building content for varied audiences. On Method aims to update previous media-based approaches to education by showcasing a primarily virtual production process that generated rich content to attract media-savvy audiences to a consideration of qualitative methods in the digital sphere and to build critical thinking in the public sphere.

RÉSUMÉ
On Method est un projet collaboratif d’application des connaissances qui associe la pédagogie critique à des stratégies de production artistique et cinématographique indépendante afin de développer un contenu vidéo qui soit attirant pour les chercheurs. Dans cet article, les auteurs analysent quatre principes clés de l’application de la recherche qui ont contribué à la réussite de On Method, un manuel vidéo en neuf épisodes qui explore les principaux concepts et approches des méthodes qualitatives. Ces principes sont : la constitution d’une équipe solide, l’utilité de l’itération dans ce contexte, la valeur d’une approche collaborative, et la création d’un contenu ciblant des publics variés. La série On Method vise à mettre à jour les approches médiatiques antérieures envers l’éducation en se fondant sur un processus de production essentiellement virtuel qui a généré un contenu riche dans le but de motiver les publics versés dans les médias à réfléchir sur les méthodes qualitatives dans la sphère numérique. On Method vise en outre à contribuer à la pensée critique dans la sphère publique.

Author Biographies

Mary Elizabeth Luka, University of Toronto

Mary Elizabeth Luka is an Assistant Professor at University of Toronto in Canada who researches ethics and professional practices in creative and scholarly ecosystems as well as an award-winning media producer.

Annette Markham, RMIT University, Australia

Annette Markham is a Professor of Media and Communication at RMIT University in Melbourne, Australia, and well-known methodology expert in internet and digital communications studies.

Downloads

Published

2022-08-23

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.