Utilizing a Journal Club to Build Research Competencies in a Cross-Disciplinary Environment
DOI:
https://doi.org/10.22230/src.2019v10n3a337Abstract
Background The goal of this process-focused field note is to detail the steps taken to design and implement the pilot of a cross-disciplinary research-trainee-led journal club within a hospital-based research institute.
Analysis The journal club was designed to support learning goals in the areas of critical appraisal, research knowledge, and communication within a cross-disciplinary environment. The evaluation data for the three pilot sessions are presented, and successes and challenges are discussed.
Conclusion and implications Recommendations for institutes interested in the implementation of similar programs focused on research competencies within a cross-disciplinary setting are given.
Keywords Knowledge dissemination; Tools and practices; Journal club; Research training; Interdisciplinary communication; Program development
Résumé
Le but de cette note de terrain est de détailler les étapes de la conception et exécution du pilote d’un club de lecture scientifique interdisciplinaire dirigé par des étudiants au sein d’un institut de recherche en milieu hospitalier. Le club de lecture a été conçu pour soutenir des objectifs d’apprentissage relevant des domaines de l’analyse critique, du savoir, et de la communication de recherche au sein d’un environnement interdisciplinaire. Les données d’évaluation pour les trois sessions pilotes sont présentées dans cet article et les succès et défis discutés. Des recommandations sont faites pour les instituts intéressés par l’exécution de programmes similaires axés sur des compétences de recherche dans un cadre interdisciplinaire.
Mots clés Knowledge dissemination: Tools and practices; Journal club; Research training; Interdisciplinary communication; Program development