Developing a Knowledge Translation (KT) Strategy for a Centre of Childhood Disability Research: Description of the Process

  • Dianne J. Russell McMaster University, Hamilton, ON.
  • Dayle McCauley Research Development Officer at CanChild Centre for Childhood Disability Research, McMaster University, IAHS 1400 Main St. W, Hamilton, ON, Canada, L8S 1C7
  • Iona Novak Fulbright Scholar and professor, School of Medicine, The University of Sydney, Australia, NSW 2010, and Head of Research at Cerebral Palsy Alliance, 187 Allambie Rd, Australia, NSW 2100
  • Niina Kolehmainen Senior Research Fellow at Institute of Health and Society, Newcastle University, United Kingdom, NE2 4AX, and Honorary Consultant Allied Health Professional (Children) at Newcastle upon Tyne Hospitals NHS Foundation Trust, UK
  • Keiko Shikako-Thomas Assistant Professor at the School of Physical and Occupational Therapy, McGill University, 3654 Prom Sir-William-Osler, Montreal, Quebec, Canada, H3G 1Y5
  • Rhea D'Costa Medical student at McMaster University, 1280 Main St. W, Hamilton, ON, L8S 4L8, Canada
  • Jan Willem Gorter
Keywords: Knowledge translation, Knowledge mobilization, Strategic planning, Childhood disability research/Application des connaissances, Mobilisation des connaissances, Plannification stratégiques, Recherche de la petite enfance d’invalidité

Abstract

Knowledge translation (KT) is a topic of interest for researchers; however, little has been published about how to plan and prioritize KT activities. This article describes the development and outcomes of a KT strategic planning activity for a research organization. An online survey and planning meeting resulted in the identification of six priority areas: engaging families, nurturing partnerships, optimizing access to knowledge, KT capacity building, advancing KT science, and funding for future KT activities. The organization collectively determined short- and long-term objectives, strategies, and measurable outcomes for the KT priority areas. The strategic planning process helped with prioritizing KT activities and engaged members in a collaborative discussion of mutual interest. The process described may be useful for others interested in developing KT strategic plans

Résumé: L’application des connaissances (AC) est devenu une topique d’intérêt pour les chercheurs, cependant peu a été publié sur la façon de planifier et de prioriser les activités d’AC. Ce rapport décrire la développement et les résultats d’une activité de planification stratégique d’AC pour une organisation de recherche. Un sondage en direct et les réunions de planification ont résulté dans l’identification des six domaines prioritaires : engagement des familles, entretenir des partenariats, optimisation l’accès aux connaissances, renforcements des capacités d’AC, avancement de la science d’AC, et financement pour les activités d’AC dans la future. L’organisation a déterminé, collectivement, les objectifs à court et à long terme, les stratégies et les résultats mesurables pour les domaines prioritaires susmentionnés. La procédure de planification stratégique ont aidé avec la priorisation des activités d’AC et a engagé des membres dans une discussion collaborative de l’intérêt mutuel. Le processus décrit peut être utile pour d’autres groupes intéressés dans le développement des plans stratégiques d’AC.

Author Biographies

Dianne J. Russell, McMaster University, Hamilton, ON.
Scientist, CanChild Centre for Childhood Disability Research and Associate Clinical Professor, School of Rehabilitation Science, McMaster University, Hamilton, ON. Canada L8S 1C7
Jan Willem Gorter
Clinician-scientist and Director of CanChild Centre for Childhood Disability Research, McMaster University, IAHS 1400 Main St. W, Hamilton, ON, Canada, L8S 1C7 Clinician-scientist and Director of CanChild Centre for Childhood Disability Research, McMaster University, IAHS 1400 Main St. W, Hamilton, ON, Canada, L8S 1C7
Published
2015-12-02
Section
Field Notes